Elämänjanoa ja uusia mahdollisuuksia
Mä oon Janette, Pohjanmaan lakeuksilta Joensuuhun kantautunut elämästänauttija.
(Yök miten tylsä aloitus. Mut lue pidemmälle, it gets better!🔥)
Aina en sitä ollut. Olin pahimman luokan suorittaja, kiltti tyttö, joka vastasi aina odotuksiin ja uutta kierrosta vaan kehiin. Pitkään menikin hyvin. Matemaattisten aineiden yliopisto-opinnot rullasi vastuutehtävien vain lisääntyessä. Luulin, että kaikki on hyvin. Olinhan mä tekemässä sitä mitä halusinkin.
Vai olinko? Halusinko? Kuka halusi?
Mä en itse todellakaan osannut hidastaa vauhtia tai kyseenalaistaa päätöksiäni. Siinä kohtaa mun keho tuli väliin ja pisti hommat poikki sitten kerrasta.
Siinä sitä sitten oltiin. Vakava sairastuminen huuhtoi urahaaveet eikä vanha elämä enää ollut mahdollista. Mitä nyt?
Oli luotava jotain uutta. Tai no, oikeammin kaikkea muuta.
Radikaali elämänmuutos pakotti pysähtymään, kysymään kuka mä oikeasti olen ja mitä mä haluan. Kuorimaan kuonan oman ytimen ympäriltä ja palaamaan itsensä äärelle.
Ja mä löysin sen!
Voin sanoa olevani identiteetin uudelleenrakentamisen mestari. Elän tällä hetkellä erittäin onnellista ja omannäköistä elämää. Oon löytänyt elämääni merkityksellisyyden ja täyttymyksen tunteen. Vanhalle Janetelle on shokeeraavaa, että se ei sitten tullutkaan niiden titteleiden ja ulkoisten tavoitteiden saavuttamisen kautta.
Se tulee siitä, että tunnen itseni, tiedän mitä haluan ja toteutan sitä mun arkisessa elämässä ihan joka päivä. Mun oma ääni on nyt niin vahva, että mua ei horjuta tuottaa pettymyksiä, jos en eläkään heidän odotusten mukaan. Mä elän itselleni.
Oon aina ollut pysäyttämätön. Nyt se voima vain on mun omalla puolella ja tekee töitä mun eduksi!🔥
Tästä syystä mä teen tätä mitä teen.
Oot ehkä törmännyt muhun jo somessa (@janedde), jossa oon avoimesti jakanut matkaani kiltistä tytöstä oman elämäni queen bitchiksi (fun fact: mua pyrittiin haukkumaan anonyymipalstoilla tällä nimikkeellä. Vitsi mikä kunnia tää oli! Jos minä, kiltin tytön perikuva oon saanut aikaan queen bitch -vibat vihaajissa, oon tehnyt jotain ihan helvetin oikein!👑✨).
Somen lisäksi viime vuodet on vieneet mua kohti uusia intohimoja: tanssia ja valmentamista. Hihhulointi on myös vienyt mukanaan ja tarjonnut uusia työkaluja itsetuntemuksen lisäämiseen.
Mä haluan olla tuomassa maailmaan sitä, mitä mäkin olisin jo silloin kilttinä tyttönä tarvinnut. Ehkä ei olisi tarvinnut mennä vakavaan sairastumiseen saakka, ehkä olisin tajunnut aiemmin.
Kuuntele sitä sun sisäistä ääntä. Mä oon täällä auttamassa sua siinä.
Joko se sieltä kuiskii että ”nyt vittu riittää, on aika alkaa elää itelles”? Annetaan sille megafoni!